VK9WWI's  Willis Islets DX Expedition

2007. szeptember 22. - 2007.október 03.

IOTA  OC-007

Pos:    16° 06' 9" South   &   149° 59' 4" East

HA7RY  Pekarik Tamás                                                                                                                          AA7JV  Wallner György

QSL via: www. QRZ.com /HA7RY

Click to Pictures Gallery

VK9WWI  Willis Szigetek, Északi Korall zátony  Szept 22 - Okt 03, 2007
  DX Expedicio Jegyzetek és Megfigyelések
 Wallner György, AA7JV   Pekarik Tamás, HA7RY

Eredeti szándékunk szerint egy szolid  „magán” expedíció keretén belül összekötjük a rádiózást búvárkodással és sport halászattal. A rádiós felszerelést az alsó sávos működéshez szükséges minimálisan megkövetelhető mértékben választottuk meg. A költségvetés ezenfelül mértéktartó, viszonylag szerény volt.

Az Elhelyezés

A Willis Szigetek Ausztrália keleti partjától, Cairns kikötőjétől kb. 500 km-re, a 16.5° Dél és 150° Kelet pozíciónál helyezkednek el. A csoport három szigetből áll: Déli Sziget, Középső Sziget és Északi Zátony. Van egy meteorológiai állomás a Déli Szigeten, amelyet négy meteorológus használ. Ez a legkönnyebben elérhető sziget. A Középső Sziget 7 km-re északra van a Déli Szigettől, 300 m hosszú, nagyon lapos és csenevész növényzet borítja. Az Északi Zátony, amelyik egy szintén lapos, fövenyes homokzátony, 1.5 km hosszú és 300 m széles, 8 kilométerre van a Középső Szigettől, északra.  Eldöntöttük, hogy az állomást az Északi Zátonyon helyezzük el. Tudomásunk szerint mindezidáig senki nem működött előttünk az Északi Zátonyról és a zátony elég nagynak mutatkozott egy kelet-nyugati irányú Beverage antenna elhelyezéséhez.  Nagyon nehéz megközelíteni az Északi szigetet mert teljesen körülveszik a korallból felépülő alacsony sziklák, amelyek apály idején kerülnek a felszínre. Találtunk egy elég széles csatornát a korallban (csak 1.5 m széles és kanyargós!)  amelyen át elérhettük a zátony nyugati végét. Közvetlen ezen a csatornán át, gumicsónakon vittük a felszerelést partra, a zátony nyugati végében lévő keskeny, homokfövenyes részre. Itt állítottuk fel az állomást: csak ezen a helyen volt elképzelhető felállítani azt.
 Willis - különösen az Északi Zátony - egy nehéz hely volt a működéshez, az élethez! Nem volt semmi a szigeten, madarakon kívül. Nincs szálloda, nincs víz, nincs villany, még egy fa sem! A csónakkal sem lehetett megközelíteni a partot a sekély vízből kiálló, éles kövek miatt, ezért mindent kézben kellett kivinni.

A Felszerelés

A felszerelésünk állt egy Icom IC-746 PRO rádióból, egy SG-500 félvezetős 500W-os végfokból, egy SG-235 automata hangolóból és egy MFJ manuális hangolóból. A teljes elektromos felszerelést 4 db 12V-os akkumulátorról működtettük amelyeket kettő db. 30A-es, 1.5 kW-os  Honda áramfejlesztővel töltöttünk. A Logot egy laptopba vezettük, amely össze volt kötve a rádióval. (Ez elengedhetetlen az eredményes  DX expedíciós munkához  és az azt követő QSL intézéshez!) Volt még egy Icom IC-706-os rádió és egy AH-4 tuner, kiegészítésnek.  Ez nem egy “big-gun” expedíciós felszerelés!  Egyetlen előtetős sátorral rendelkeztünk, amely alatt elhelyeztünk egy asztalt, minden felszereléssel ezen és ez alatt. Minimális kényelemmel bírtunk csak. (mi nem tudtuk felfogadni munkások seregét, hogy felépítsenek egy sátorvárost és egy antenna farmot) Az áramfejlesztők tankolásához előre kalkuláltunk 100 liter összes fogyasztást, bár Tomi állandóan aggódott, hogy elfogy az üzemanyagunk, végül is befejezéskor mintegy 20 liter maradt - elég egy napi működéshez. Nem rendelkeztünk internetes kapcsolattal, holott rendelkeztünk műholdas telefonnal ami azonban az ott töltött idő mintegy 5 százalékában volt csak képes működni. Kommunikációnak ott volt az Amatőr Rádió!  Működésünket néhány más körülmény is nehezítette: a sátrat állandóan csapkodta és feszítette az élénk szél ami soha nem szűnt meg. Ez komoly QRN-t okozott! Emiatt is nehéz volt venni a 160 m-es gyenge állomásokat még fülhallgatóval is. Egy egész nappalon és éjszakán át tartó vihart is átvészeltünk ami csaknem szétszedte a sátrunkat, mindenféle uszadék fával tudtuk csak rögzíteni azt. A generátorokat messzire, kb. 150 m-re telepítettük a zaj csökkentése érdekében amelyek nem voltak védve a szél és eső ellen. A felmerülő technikai problémákat azonnal kezelni szükségszerű és mindössze ketten voltunk erre miközben folyamatosan rádiózni is kellett.   Egy ilyen technikai probléma majdnem véget vetett a forgalmazásunknak!  A végfokban, ami egy 10 évnél idősebb SG-500, egy lassú T/R kapcsoló levágta egy-egy hívás első pontját mikor nagyobb sebességgel távíróztunk és ez sok ismételgetést okozott.  E hiba miatt sokszor kellett csökkenteni az adás sebességét.

Az Antennák

Antennáinknak egy 12 és egy 20 m-es SpiderBeam üvegszálas bot volt az alapja, otthon elkészített galvanizált-acél talpakon. Felállítottuk a 20 m-es rudat a homokos fövenyen, egy inverted L kialakítására, 1.825 MHz-re. A 12 m-es rúdra ment a vízszintes szakasza ami a kb. 100 m távolságban lévő szigetcsúcs felé, keleti irányba nézett. A 80 m-es üzemhez a 20 m-es rúd mellé leengedtük ezt a vízszintes szakaszt és így tudtunk 3,5 MHZ-en rádiózni. Kihúztunk hozzá 12 radiált melyek hossza 10 és 30 m között változott, kb. 70 cm-re a talaj fölött, néhány a víz fölé került. Levertünk egy 2m hosszú földelő szondát a fövenybe amely folyamatosan nedvességgel érintkezhetett, tehát tehette jól a dolgát. Dagályban a teljes homokföveny, beleértve az antenna alapját, víz alá került. Hisszük, hogy ennek az antennának az elhelyezése olyan jó volt amilyet csak egyáltalán kaphattunk: körülvette mindegyik oldalon a tenger, vagy dagályban tengervízben állt. Megnéztük ennek az antennának a mintáját az EZNEC-ben és arra gondoltunk, hogy a felsőbb sávokon gyengén működne, túl magas lenne a sugárzási szöge,de a Log mást bizonyít. Úgy látszik, a sós tengervíz kedvez a függőleges antennáknak, kitűnően dolgoznak, vagy legalább is nem rosszul.  Beállítottuk a második, 12m-es függőleges botot a magasabb sávoknak, de ahogy ezt korábban írtam, annak jó működése okán és kényelemből gyakran a hosszú antennát használtuk felső sávokon is. Ez a 12m-es bot, mint később kiderült, nagyon hasznos lett, melyre felállítottunk egy Pennant vevő antennát.

Vevő Antennák

Az operáció elsődleges célja volt aktiválni VK9W-t 160m-en. A tervezés rövid ideje alatt  tanácsot kértünk tapasztalt 160m-es operátoroktól és előző DX-expedíciók alsó sávon működő résztvevőitől, vevő antennáikról. Érdekes módon két ellentétes vélemény alakult ki majdnem pontosan fele-fele arányban. Egyik csoport kijelentette, hogy ezen a mindentől távol elhelyezkedő szigeten nincs szükség külön vevő antennára mert ott nincsenek civilizációs zajok. A másik csoport szerint kell külön vevő antenna, a szükségszerűen bekövetkező trópusi zivatarok által keltett zajok miatt és a kínai “Dragon” HF (over-the-horizon) radar miatt is, amelynek van egy működő frekvenciája az 160 m-es sávban is. Ahogy kiderült, mindkét csoport helyesen gondolkodott. Néhány éjszakán a TX antenna  jól dolgozott, más éjszakákon a villámlás okozta recsegés  lehetetlenné tette a vételt ezzel az antennával. Emiatt halasztani kellett a 160m-es forgalmazás idejét.
  A tíz napos működésünk alatt  felváltva 2 vevő antennát használtunk. Az egyik egy kettős  Pennant antenna volt (by W8UVZ). Ezzel megcéloztuk Észak-Amerikát. (ezt a második napon telepítettük) A 12 m-es SpiderBeam rúdra  és egy újonnan felállított  uszadék fa (bambusz)póznára építettük fel. Az antenna középpontja 5 m-re volt a talaj fölött. Nagyon jól dolgozott Észak Amerika irányra, drasztikusan kivágta a villámlás keltette zajokat. Nyugodt időben az antenna termelte nagyon gyenge jeleket felerősítettük egy K9AY elő-erősítővel (amelyet  Gary, K9AY adott kölcsön). A negyedik napon építettünk egy 140 m hosszú Beverage antennát, amelynek iránya 80 fok (EENE), nem egészen Észak-Amerikának, de ez volt-e legjobb amit csinálhattunk a sziget alakja szerint, vágyva arra, hogy nem éri el a tengervíz. A Beverage olyan jól dolgozott, hogy  néhány nappal később kibővítettük a  220 m hosszúra. Ám egy különös dolog történt ekkor. Az antenna, amelyik a rövidebb formában nem szedett fel zajt az áramfejlesztőnkből, amely 60 m.-re volt , most felszedte a  generátor zaját. (az új fejlesztésű áramtermelőkben óvakodnak az inverterektől!) Az áramfejlesztő 100 méterre volt az operátor asztaltól és 200 m-re a fő antennától. A generátorok hosszú kábelét feltekertük rf fojtó formában és ezeket a földre terítettük. Ez az alakzat kiküszöbölt néhány korábbi zajt is. A Beverage, ugyan most felszedett áramfejlesztői zajt, de  sokkal jobb jeleket termelt, különösen 160 m-en, és a zajt könnyen eltávolította a vevő noise blanker-e. Eldöntöttük tehát, maradunk ennél az alakzatnál. A Beverage jól dolgozott, pihentetőbbé téve a forgalmazást. Nagyon jó volt 160 m-en  és nagyszerű volt 80 m-en is. Az irányító hatás olyan éles volt 160 m-en, hogy átkapcsolva az antenna irányát, az egyszerre dolgozó japán és észak-amerikai állomások között, az utóbbi irányra váltva, megszüntette a följebb 5 kHz-el minket hívó, nagyszámú japán állomás által okozott QRM-et. A Beverage  levágta ezeket, kivé az igazán hangos állomásokat. (az irány érzékeny Beverage miatt nem hallottam meg KL7FG többszöri hívását mígnem átkapcsolva a vertikálra S9-el jött!)  Európának, amely a kora reggeli  órákban indult, eltávolítottuk a lezáró ellenállást, átváltoztatva a Beverage antennát „bi-directional” sugárzóvá, amely gyengült irányító hatása ellenére csendesebb volt és sokkal jobban operált mint a Pennant vagy a fő (inv-L) antenna.
Egy érdekes ponthoz értünk: A Beverage-k erre a szegényes talajra támaszkodnak és  az a hírük, hogy nem dolgoznak jól ezeken a kis szigeteken vagy tengerrel körülvett helyeken. A mi Beverage antennánk dagály idején párhuzamosan futott a kb. 30 méterre lévő vízvonallal, 3 m-el a vízszint fölött ami apálykor felment kb. 5 méterre.  A föveny apály idején kiszáradt és valószínű igen rossz vezetőként viselkedett  mégis nagyszerűen dolgozott az antenna!

Forgalmazás

Ez egy “magán” DX expedíció volt , amit nem indítottam el különösen nagy célokkal, kivéve a 160 méteres forgalmazást és létesíteni annyi összeköttetést amennyit csak lehet. Tomi, HA7RY, dolgozott a felső sávokon és én, AA7JV, az alsó sávokon.   Hamar kiderült, hogy a fő antennánk kitűnően dolgozik. Gyakran képesek voltunk csak 100 wattal dolgozva is kontrollálni a nagy pile-upot. Az Észak-amerikai állomások, különösen 80 m-en szintén erősen jöttek a kora reggeli órákban.  Nem volt nehéz ránk találni némi keresés után. A pile-up-ok, különösen 40, 30 és 17 m-en óriásiak voltak. Japán irányába dolgozva a japán állomások nagyon sokan és hangosan jöttek. Szerencsére fegyelmezettek voltak, akik elfogadtak és figyelembe vettek egy rájuk eső, ésszerű QSO hányadot. Ugyanezt nem lehet elmondani másokra. Miközben az USA állomások viszonylag jól viselkedtek, sok európai állomás féktelen volt. Megmutatkozik ez a QSO adatokban is, összevetve ugyanakkora időintervallumban pl. a más kontinensekkel létesített QSO-k számát, hasonló terjedési viszonyok között. Ez nagymértékben  a megfelelően képzett és fegyelmezettebb kezelőknek köszönhető, akik QRM okozása helyett kivárták az ő idejüket amit általában jól választottak meg és szabatosan hívtak.  Legrosszabbak azok a fegyelmezetlen operátorok akik nem is hallottak minket, ennek ellenére hívtak rendületlenül! A DX állomás gyorsan bonyolítaná az összeköttetést de amikor   őt  a hívó állomás nem is hallja valószínű, hogy  kiindulásként nem a saját fülét hanem valamelyik DX clusterbe beírt adatot használja! Az ehhez hasonló operátorok nem csak becsapják saját magukat, hanem nagy QRM-et és lényeges hátrányt okoznak  mások számára is. Lényegében akadályozzák a DX-et, hogy másokkal beszéljhessen, ugyanakkor  önmagukkal is kiszúrnak mert ebből a helyzetből úgysem lesz összeköttetés! Ez egy olyan terület ahol a nemzeti szervezetek sokkal többet tehetnének, pl. oktatással és képzéssel.
  Bár fontos dolog a DX hívása,ugyanúgy fontos a hívások között befigyelni. A jó időben és jó helyen való behallgatás nagyon fontos része egy ritka DX megszerzésének. Mikor a DX-et  hallgatod, megfigyelheted az operációs szisztémáját. Amikor valakit visszahív vagy forgalmaz vele, gyorsan megkeresheted azt és rögzítheted a válaszadó frekvenciáját. Gyakorlott és szemfüles operátor hamar észreveszi a lehetőségeket és sokszor elsők között naplózhatja  a DX QSO-t.
Mi is azonnal felismertük a tapasztalt kezelőket akik gyakran képesek voltak „elcsípni” minket közvetlenül  az első hívásunkkor, mert jól számították ki az időt és a választott frekvenciát. Először tehát hallgatózz és tanulmányozd a DX működési mintáját! Nagy antennák és kilowattok nem fognak jól operálni helyetted (bár segítenek).

Élettelen Sávok?

Amikor megérkeztünk Willis-re, az első benyomásunk az volt, hogy a sávok halottak. Észak-amerikai vagy európai állomások el sem tudják képzelni, hogy ilyen halott rádiófrekvenciák léteznek távol a civilizációtól. Elsőre azt gondoltuk, hogy gyenge a terjedés. Először leadtunk pár CQ-t, de csak néhány állomás mutatkozott, azután amikor valaki beírt minket a DX clusterba, hirtelen elszabadult a pokol és a korábban halottnak tűnő sáv szinte fortyogott a számtalan térségből érkező hívástól. Hirtelen a terjedés a  nullából kitűnővé változott (a napfolt minimum ellenére).

Az Első Éjszaka

Szeptember 22 kora délutánján érkeztünk  az Északi Zátonyra. Utána gumicsónakkal kihordtuk a felszerelést a partra, felállítottuk a sátrat és egy antenna árbocot. Úgy terveztük, hogy berendezkedünk a következő napon, készen lesz az állomás 23.-án estére a felső sávos működéshez. Tomi azonban lendületbe jött, a szigeten töltötte az első éjszakát és elkezdett rádiózni egy ideiglenes felállással. (hiszem, hogy volt ezen felül más oka is az ott maradásra, lelkesen leszállt a hajóról amelyik folyton mozog és dülöngél a nagy és védtelen vízen az Északi Zátonytól délre.) Tomi, felhasználva a lejtős antennának szánt drót egy darabját, azt felkötötte a 12 m-es SpiderBeam bot végéhez, megtáplálta egy manuális hangolón keresztül 100 wattal egy 12 V-os akkumulátorról. A Logot egy kartondoboz darabkájára kézzel írta egy rossz ceruzával (a számítógépét a hajó fedélzetén hagyta mert nem számolt első este a QSO-zásra), képes volt „termelni” 450 QSO-t, dolgozott egész éjjel, főleg 40 m-en.  Ahogy kihangolt, sokan üdvözölték ezen a sávon, bár később éjszakánként inkább a 160 és a 80 méterre összpontosítottunk.

160 m Operáció

Szept. 23.-án felépítettük az állomást. Felállítottuk az inverted L antennát a radiálokkal együtt, kitelepítettük a generátorokat (és ezzel megszabadultunk az általuk keltett zajtól) és beállítottuk a log-vezető számítógépet, közben számtalan kisebb feladattal is végeztünk. Készen álltunk 6:30 PM helyi időre és hangoltuk a rádiót 160 m-re.
 Ezt egy olyan varázslatos éjszaka követte, amely valószínűleg egyszer fordul elő az életben.
 Az első CQ-ra válaszolt JA7FUJ 08:38-kor. Ezt JA és észak-amerikai állomások hosszú sora követte. 5 és 6 kHz-el feljebb hallgattuk az észak-amerikai állomásokat. Az első európai állomás UA4DX volt, 2 órával bármilyen más európai előtt. (ismételten VA4DX-ként azonosítottam őt- nem akarva hinni, hogy ez a sáv már nyitva van Európának.) Napfelkelte után az észak-amerikai állomások elkezdtek gyengülni és 14:00 órától az európai állomások hosszú sora következett. Összesen 430 QSO-t naplóztunk a Top Band-en ezen az éjszakán.
 Mindegyik jel Észak-Amerikából és Európából erős volt és tiszta, egy kis QRN-el. Még nem volt fent a vevő antenna, az inverted-L antennát használtuk vételre is. A Dragon ezenfelül (szere4ncsére) nem működött. Valóban, a 160 m-es sáv a 80 m érzését árasztotta ezen a nagyszerű éjszakán. Ezen a pontot meg voltam győződve, hogy helyesen gondolta aki azt javasolta, hogy itt nem igényli a sáv az antennák szétválasztását (külön vevőantenna) és a dolog így könnyű lesz. A következő éjszaka azután bebizonyította az igényt a különálló vevő antennákra: a kora esti órák villámlással teliek  voltak de olyan erősen, hogy szinte fájdalmat okoztak a fejhallgatókon keresztül. Végül feladtuk miatta a top-bandet egy pár órára és QSY-t csináltunk 40 m-re. Néhány óra múlva a 160 m lecsendesedett, az égiháború megszűnt és rádiózhattunk egy tisztességes éjszakát. Következő nap telepítettem a Pennant antennát, amelyik  bebizonyította az értékeit a következő 2 éjszaka alatt, ami után azonban a megépített Beverage átvette a szerepét, nem használtuk a Pennant többé.
 Összességében 1200 QSO-t naplóztunk 160 m-en.
   Egy pár hasznosítható tapasztalat: Amikor hívsz egy DX-et 160 m-en, hacsak nem vagy nagyon magabiztos, teljes hullámú antennád és kilowattjaid vannak, add le a hívójeled kétszer vagy háromszor. Az alapzaj, a gyenge jelek és a QRM összességét érzékeli a DX operátor és a hívójelednek csak egy részét tudja levenni. Rengeteg idő pazarlódik el az ismételt kérdésekkel az ilyen állomások felé. Az adásod sebességének 12 és 25 WPM között kell lennie, sem gyorsabb sem lassúbb ne legyen! A lassú sebesség azt a problémát okozza, a Csendes-óceáni övezetnek ebben a részében mindenesetre, hogy van néhány beacon ami a 160 m-en hallatszik és ezek a jeladók kb. 5 WPM-el adnak. Úgy gondolom ezek nagytávolságú halászati jeladók amelyek állandóan változtatják az irányukat aktuális távolságok és időintervallumok szerint. Könnyű megkülönböztetni tőlük a nagyobb sebességgel hívó amatőröket. A 25 WPM-nél gyorsabb adásokat viszont nehéz megkülönböztetni a „fehér” zajtól vagy a kínai “Dragon” beindítja a rádióban Noise Blankert és annak gyors váltásai képesek kitörölni a nagysebességű adásból a pontokat.
 Ismételten, ha nem hallod, a DX-et, ne hívd! Ez előfordulhat különösen 160 m-en, ahol a fent említett problémákat tetézheti a QRM amit találomra indított szinkron hívások okoznak (lásd korábban).

Van egy téves nézet a 160 m-ről, hogy egy állomás főleg  a vételi képességeire koncentráljon. Ez csak részben helyes: mondjuk képes vagy hallani a DX-et de egy állomás TX jele van a te jeleden amelyet a DX szeretne venni, nem lesz QSO mert nem képes a gyenge adásodat az erős állomás alól vagy mellől „kihámozni”. Ha DX-eket akarsz csinálni az alsó sávokon,legyen egy tisztességes TX felállásod, ráadásul a képesség a DX-et meghallani. A jól megválasztott adóteljesítmény a legegyszerűbb módja a jel/zaj viszony javításának.

Forgalmazás Más Sávokon

A 80 m volt egy  megbízható sáv nekünk. Az észak-amerikai és európai állomások egyaránt hangosan szóltak és természetesen így volt ez az ázsiai állomásokkal is. A Beverage bebizonyította, hogy nagyon hasznos 80 m-en, főleg mivel ezen a sávon is  vannak légköri zavarok.  40 m-en a japánok domináltak, valamint az európai állomások az idő nagy részében. A kínai “Dragon” azonban, bárhogy is a cw sáv közepére koncentrálódik, a teljes szegmensben komoly interferenciás zavart okozott. Egy jó noise blanker (zajvágó) alkalmazható, de a hasznos jeleket lecsökkenti.

30 és 20 m-en az történt amire számítottunk.
  17 m: volt a legmegbízhatóbb nappali sáv! Gyakran megnyílt Japánnak, vele egyídőben Európa és Észak-Amerika felé is.
  15 m: megnyílt időnként Japánnak, keverve néhány európaival.
  12 m: néha váratlanul megnyílt Ázsiának, ha volt állomás, nagyon erősen jött.
  10 m: nem volt QSO.  Hé, Te lehettél volna az egyetlen állomás!

Final QSO Count:

15       707     142
  12       221     97

Összesen: 10895

Jegyzet: ebbe nem számoltuk bele a „dupla” QSO-kat amelyekből nagyon sok volt!

A Dragon

A kínai HF Túl-a-Horizonton (OTH) radar, melyet Dragon-nak neveznek, egy igazi nyűg az RH amatőr rádiósok nyakán! Lerontja a 160 és 40 m-t, lényegesen. Jól látszik, hogy  a fő adási frekvenciákat szándékosan központosították az amatőr sávokba, ezek tűnnek a legkevésbé fontosnak és megvédésükhöz tőlük erőtlenek vagyunk. Remélhetőleg jön egy nyugalmas időszak az ellenérdekelt felek között és egyre kevesebbet használják majd ezeket a frekvenciákat. Reméljük szintén, hogy ez a gyakorlat nem terjed el más „fejlődő ország” vagy katonai hatalom felé, aki nézheti a HF OTH radart úgy mint egy olcsó alternatíváját az  AWACS-nak!

Összefoglaló

Szeretnék köszönetet mondani mindazoknak akik kapcsolatba léptek velünk. Értékeljük szintén az erőfeszítéseiket azoknak akik megpróbálták ugyanezt de nem sikerült velünk az összeköttetés. Tudjuk, nagyon sok ember akart sokkal több 40 m-es operációt, digitális módokat stb. Legyenek szívesek megérteni, hogy megpróbáltunk minden igényt kielégíteni de egyetlen állomással mindössze 2 ember csinált mindent, így nem tehettünk mindenkit boldoggá.
 Ez a mi működésünk átfogó története.
 Különösen elégedettek vagyunk a 160 m-es eredményeinkkel. Azt mutatják, hogy amikor a vételi körülmények jók és van kellő érdeklődés, egy viszonylag szerény állomás is temérdek összeköttetést létesíthet a Top Band-en!

73 to all: AA7JV Gyuri

HA7PO- én így hallottam őket

80 m, op: AA7JV-Gyuri
40 m, op: HA7RY Tamás

Töltsd le az expedíció történetét: